Van leek naar lover: mijn eerste ervaringen met de sportvoeding van Etixx

Hé jij daar!

Zoals ik een tijdje geleden al vertelde, ben ik sinds eind oktober Etixx-ambassador. Dit geeft mij uiteraard de ideale kans om al die yummie sportvoedingsproducten te testen en te gebruiken voor, tijdens en na mijn loopjes. 

Om eerlijk te zijn had ik vooraf geen flauw benul wat sportvoeding juist doet, laat staan hoe ik het als amateurloperke correct moet gebruiken. Ge kunt wel stellen dat ik als complete leek aan dit avontuur ben begonnen. 😀

Gelukkig wist ik dankzij Stan (mijne marathon-man) dat de juiste voedingsstoffen aanvullen natuurlijk giga noodzakelijk is eens je dat lijveke aan al die sporturen begint bloot te stellen. Maar ‘t is nu niet dat ik hier zelf altijd zo goed rekening mee hield. En dan niet alleen omdat ik er gewoonweg niet aan dacht (woepsie), maar het is voor mezelf ook gewoon redelijk onmogelijk om bijvoorbeeld binnen het halfuur na een loopje een halve kilo plattekaas naar binnen te werken om die eiwitten aan te vullen. 

Ik was dan ook méga benieuwd wat het zou geven met van die recovery shakes en barrekes en al. 

Intussen ben ik 2 maanden into het gamma van Etixx, waardoor ik toch al enkele eerste bevindingen heb die ik uiteraard gráág wil delen!

Effe ter info: ik ga niet van elk product de volledige voedingswaarden meegeven, want dat zou een beetje crazy loco zijn aangezien alles al perfect op de website staat. Het gaat hier over mijn persoonlijke ervaringen. Maar voor de fans geef ik graag de bijhorende linkjes mee natuurlijk.

Welke Etixx-producten heb ik tot hiertoe al geprobeerd en wat deed dat met mij?

1. De energy sport bar (voor en tijdens de inspanning)

© etixxsports.com

Waarom?

Wat deze energierepen voor mij zo fantastisch maakt, is dat ze naast super praktisch ook gewoon mega lekker zijn. Ze geven mij de nodige energie zonder dat het voelt alsof mijn maag direct propvol zit.

Wanneer gebruik ik het?

Ik neem ze ofwel als ontbijt voor een loopje ofwel als tussendoortje in de namiddag wanneer ik erna een loopje heb gepland. Oké, ik zou even goed ‘normaal’ kunnen ontbijten, maar soms is het gewoon super handig dat je enkel een papiertje moet opendoen. Bovendien kan ik deze reep lekker vanuit bed opeten zonder te vrezen voor melk- of yoghurtvlekken (wat mij uiteraard nooit overkomt, totaal NIET ;-))

Extra pluspunt

Mijn maag reageert nooit goed op eten voor een loopje, maar ik kan perfect een uur voor mijn loopje een reep eten zonder last te hebben van een vol gevoel of steken, terwijl ik mij toch energiek genoeg voel om mijn loopje te volbrengen hoe ik wil.

Favoriete smaakjes

Mijn all time favorites zijn sowieso die met chocolade en de nougat-versie.

2. De recovery shake (na het sporten)

Waarom?

Deze was voor mij sowieso een grote uitdaging aangezien ik enorm veel moeite heb om binnen het halfuur na een loopje iets te eten of drinken buiten water, wat natuurlijk super belangrijk is aangezien je enkel binnen deze tijdspanne je eiwitten optimaal kan aanvullen. Met deze shake lukt het mij wonder boven wonder wél wat voor mezelf echt wel een crazy evolutie is. 😀 Eiwitrepen daarentegen werken nog altijd niet bij mij.

Wanneer gebruik ik het?

Vlak na mijn loopjes. Uiteraard moet je niet na élke training je eiwitten aanvullen. Ik kies voor een recovery shake bij trainingen van 14 kilometer en meer.

Extra pluspunt

Om de smaak niet té vol te maken, kan je het poeder ook mixen met water in plaats van met melk. Aangezien ik na mijn loopjes niet veel kan verdragen op mijn maag, is dit voor mij een zalig alternatief.

Favoriete smaakjes

CHOCOLADE (of course) 😉

3. De sport gummies (voor en tijdens de inspanning)

Waarom?

Deze snoepjes (want zo proeven ze echt!) probeerde ik voor de eerste keer op de kennismakingsdag met mijn Etixx-teamies. Ze dienen eigenlijk om dat lijveke van ons tijdens het duursporten van genoeg energie te voorzien.

Eigenlijk zijn ze een alternatief voor een gelleke. Met dit laatste heb ik zelf nog geen ervaring, maar puur persoonlijk is op vlak van textuur de keuze snel gemaakt voor mij. 😀

Wanneer gebruik ik het?

Bij mijn trainingsloopjes heb ik de sport gummies voorlopig nog niet getest, maar bij mijn eerst volgende wedstrijd neem ik ze sowieso mee voor vooraf. Ik kan mij perfect inbeelden dat ik ze binnenkort ook meeneem als snackje tijdens de lange lange trainingen naar aanloop van mijn eerste marathon. 

Extra pluspunt

De sport gummies bestaan nu ook met cafeïne. Ideaal om die concentratie en focus nog meer op punt te houden.

Favoriete smaakjes

Beide eigenlijk. De gewone proeven naar cola, die met cafeïne naar citrus.

4. Magnesium

Waarom?

Veel duursporters kampen met een magnesiumtekort. Nochtans is het een essentieel mineraal dat niet alleen zorgt voor een normale werking van onze spiertjes, maar ons ook helpt tegen vermoeidheid. Het is dus zeker niet slecht om af en toe een kuur te volgen (minimum 4 weken). Al raad ik zelf sowieso aan om eerst je bloed te laten testen bij een dokter om te checken of er wel degelijk een tekort is, want een te veel aan magnesium is natuurlijk ook niet goed.

Wanneer gebruik ik het?

Momenteel volg ik een kuur van een maand. Ik neem het ’s morgens in bij mijn ontbijt.

Extra pluspunt

De magnesium sticks die ik gebruik proeven zo lekker dat het eigenlijk een beloning is om ze te mogen eten. 😀

Favoriete smaakjes

De sticks! Deze proeven naar tropisch fruit, maar zijn vooral suuuper handig omdat je het poeder gewoon op je tong kan laten smelten, zonder water of whatever. WIN WIN!

5. Iron 125 AA

Waarom?

Helaas kamp ik al jaren met een ijzertekort en dit was het voorbije jaar niet anders. Door meer te lopen hebben mijn tekorten extreme proporties aangenomen. Na een kuur bij de dokter, neem ik nu de ijzertabletten van Etixx door om alles op pijl te houden. Binnenkort laat ik mijn bloed opnieuw nemen om te checken waar ik sta, maar voorlopig voelen mijn beentjes weer lekker, dus ik durf stiekem hopen dat het beter is. FINGERS CROSSED!

Wanneer gebruik ik het?

Ik neem eentje per dag bij het ontbijt.

@pieterjanhmrs

Conclusie?

En bij deze zijn we aan het einde gekomen van mijn eerste bevindingen met de geweldige producten van Etixx. Ik blijf ze sowieso verder testen en ik maak over enkele maanden zeker een nieuwe update met nieuwe ervaringen en bevindingen.

Maar de belangrijkste conclusie tot hiertoe is sowieso dat ik héél blij ben dat ik dankzij mijn partnership met Etixx de kans heb gekregen om mijn sportvoeding serieuzer te nemen. Als amateurloperke zou ik hier anders nooit zoveel rekening mee houden, want serieus: is dat wel nodig? AWEL JA. Door ze nu te gebruiken besef en voel ik des te harder dat de juiste innames op de juiste momenten écht wel voor een verschil kunnen zorgen.

Los daarvan blijft het natuurlijk cruciaal om ook bij je gewone maaltijden gevarieerd en gezond te eten om tot je beste sportprestaties te komen. Gezonde logica en zo. 😀

@pieterjanhmrs
30 PROCENT KORTING

Wil je de producten van Etixx ook zelf testen of ben je al fan en zit je quasi door je voorraad ? Gebruik bij het bestellen in de webshop dan zeker mijn kortingscode ETIXXINGE en geniet gelijk van 30 procent korting!

Ik keep jou dan nog updated hé.

Veel XOXO’tjes en dikke zweetknuffels,

INGE XX

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s