Meten is weten: dit leerde ik van mijn lactaattest

Hé jij daar!

Bezorgt het woord lactaattest je een instant brain freeze? Je bent niet alleen, ik kende er tot een dikke week geleden ook niks van.

Gelukkig is mijn lief op vlak van lopen een stuk geleerder dan mezelf (op vlak van koken ook trouwens en dat is echt zá-lig) en dus vond Stan het een goed idee om toch eens zo’n lactaatmeting te laten doen. Aangezien zijn schoonbroer Willem Van Schuerbeeck via Simply Coaching heel wat persoonlijke trainingsschema’s opstelt voor atleten, moest ik niet ver lopen.

Over de technische details ga ik niet te ver uitweiden, want dat kunnen experts duizend keer beter (you got me there, ik ben de helft alweer vergeten 🙈🙈). Maar omdat ik het onverwachts keinuttig vond, wil ik toch even een poging wagen om in mensentaal uit te leggen waarom ik als onervaren loper toch een lactaattest heb laten afnemen en wat ik eruit geleerd heb over mijn trainingen, conditie en tempo’s.


Een inspanningstest met de bijhorende lactaatmeting is de meest efficiënte manier om trainingszones te bepalen. Aan de hand hiervan weet je welke energiebronnen (suikers of vetten) je gebruikt wanneer je traint op verschillende snelheden. 

Simply Coaching

Waarom?

Zoals je misschien al weet, heb ik vroeger veel gelopen en dat ben ik ongeveer altijd blijven doen. Het is te zeggen: ik ben héél vaak herbegonnen om dan uiteindelijk weer af te haken door slecht weer, geen goesting of lame uitstelgedrag. Daarom heb ik enkele maanden geleden beslist om het eens deftig aan te pakken met échte schema’s met intervallen en zo (mega stoer vind ik dit nog altijd💪).

Aangezien het woord lactaattest duizend keer te professioneel klinkt voor de wannabe hobbyloper in mezelf, schaamde ik mij eerlijk gezegd een beetje om zoiets serieus te laten doen. Oké, ik loop tegenwoordig vier keer per week, maar dat is verwaarloosbaar tegen de écht goeie lopers.

Is zo’n lactaattest niet enkel voor topatleten?

Niet dus!

Je hoeft echt geen marathon te kunnen lopen om nuttige dingen over je lichaam en conditie te weten te komen. Straffer nog, dankzij de test heb ik nu een beter schema waarin mijn persoonlijke trainingszones netjes zijn opgenomen.

Of je nu traint voor een kampioenschap of gewoon voor jezelf, verbetering is en blijft een geweldige motivator om door te gaan (of zo werkt dat bij mij toch). Sneller, verder, langer, het maakt niet uit, het belangrijkste is en blijft om juist te trainen. Hoeveel zonde van de tijd zou het trouwens zijn als we het plezier in het lopen verliezen door ons bijvoorbeeld te overtrainen?

Met deze spirit in mijn kopke ging ik over tot de actie.

Wat moest ik doen?

Kort gezegd: lopen op de loopband. Eerst heel traag om dan elke vier minuten een kilometer per uur sneller te gaan. Dankzij één onvoelbaar prikje in mijn oorlel kon Willem na elk tempo (om de vier minuten dus) een bloedstaal afnemen en checken hoeveel de verzuring in mijn bloed was toegenomen. Intussen werd ook mijn hartslag gemeten.

Wat bleek?

De lactaatwaarden in mijn bloed (de verzuring dus) nemen bij elke tempoverhoging toe, maar vanaf 5 minuten 30 per kilometer en zéker bij 5 minuten per kilometer stijgt de lactaat in mijn bloed ineens een stuk harder. Gevolg? Bij alle meters die ik sneller loop dan 5 minuten per kilometer neemt de verzuring zo hard toe dat ik het zeker geen 15 kilometer zou kunnen volhouden. Met andere woorden: daar ligt in mijn geval het omslagpunt.

Wat kan ik hier nu mee?

Dankzij deze test kon Willem de zones bepalen voor mijn trainingsschema, waardoor ik nu perfect weet welk tempo ik moet lopen wanneer mijn schema het heeft over zones 1 tot 5 (waarbij 1 mijn meest comfortabele tempo is en 5 overeenkomt met ‘alles geven’). Aangezien niet elke dag dezelfde is en de omstandigheden zeker niet altijd ideaal zijn (bergop, windop, …) hoort bij elke zone ook een hartslag, kwestie van niet altijd enkel en alleen op de tijd vastgepind te blijven.

En nu?

Trainen, trainen, trainen! 🙂

En het zou superfijn zijn natuurlijk als mijn grafiekje dankzij de trainingen op termijn verschuift, zodat mijn verzuring langer uitblijft.

Mijn motivatie is er in elk geval niet minder op geworden, integendeel!

Hoe zit het met jou? Heb jij al eens zo’n test laten doen? Of volg jij een heel andere manier van trainen? Ik hoor het héél graag van jou in de reacties!

Dikke zweetknuffels en veel xoxo’tjes,

Inge X.

Meer, meer, meer? Check hier mijn laatste posts:

Follow my blog with Bloglovin

6 gedachtes over “Meten is weten: dit leerde ik van mijn lactaattest

  1. Pierre zegt:

    Voor wie is zo een test nuttig? Occasionele loper, jogger, wedstrijdloper,… ?
    Na het uitvoeren van zo een test moet die dan herdaan worden na een verhoging van looptraining een jaar later of zo?
    Groetjes,
    Pierre

    Liked by 1 persoon

  2. Frank zegt:

    Hey , ik heb nog nooit iets laten doen. Ik ga op mijn gevoel af. Hoe meer kilometers ik loop hoe beter ik me voel. Ik heb wel na de 10 Miles van Antwerpen en de 20 km van Brussel een heel slecht gevoel gehad. Had genoeg km in de benen maar op de run was het precies of ik had nog niks gedaan van afstanden. Ik zat telkens stikkapot en niet van de snelheid. Dus weet ik niet goed hoe het kwam.

    Grt

    Liked by 1 persoon

    • ennognekilometer zegt:

      Oei, da’s minder Frank. :O Maar dat kan natuurlijk veel oorzaken hebben. Al lijkt het mij logisch dat de benen bij een wedstrijd vermoeiender aanvoelen omdat je waarschijnlijk harder gaat dan tijdens je trainingen. Maar leuk dat de kilometers verder zo vlot gaan bij jou! Doe je goed!! Groetjessss!

      Like

  3. Lise zegt:

    Alweer zo een interessant postje!
    Ik twijfel al lang om een test te doen, wat me vooral tegenhoudt is eigenlijk de prijs. Het is (hier in Leuven toch) vrij prijzig en dan denk ik nogal snel: ‘hm maar ik loop maar 2x per week, is dat dan wel de moeite? ‘
    Alweer n beetje meer gemotiveerd om er eens een te laten afnemen 🙂

    Liked by 1 persoon

    • ennognekilometer zegt:

      Thxxx! 🙂 Is leuk om te lezen ❤ ❤
      Jaaa, dat snap ik van de prijs. Het kost rond de 75 euro. Da's een afweging die iedereen natuurlijk voor zichzelf moet maken. En het hangt ook keihard af van wat je doelen juist zijn! 🙂 Voor mij werkt het 'meten is weten'-gegeven wel, omdat ik liever direct juist train dan onwetend. En de structuur die een schema automatisch geeft, doet mij keiveel deugd merk ik nu 😀 Zo heb ik minder ruimte om af te haken, wat in mijn geval in de winter al veel te vaak gebeurd is 😉 Maar zoals ik zei, het is en blijft een persoonlijke keuze 🙂 Veel groetjes daar! X

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s