Waarom 30 dagen zonder snoepen een topidee is

Hé jij daar!

Leuk dat het ‘niet snoepen’ in de titel je niet heeft afgeschrikt. Eigenlijk twijfelde ik een beetje of ik hierover een blogpost zou schrijven omdat het niet per se is voortgekomen vanuit mijn looptrainingen. Maar aangezien ik mijn motivatie de voorbije weken al enkele keren heb moeten toelichten, kan ik het evengoed hier doen dacht ik zo stil in mijn hoofdje.

Zo hebben Stan en ik beslist om van 10 januari tot 10 februari niet meer te snoepen. EEN MAAND. (En januari ligt op de top van een knokkel als ge snapt wat ik bedoel.)

Waarom?, vragen de mensen dan. En ik snap dat wel, want snoepen is leuk en lekker, en net daarom wou ik eens testen of ik lichamelijk en mentaal in staat ben om een maand te weerstaan aan mijn grootste verslaving. Stan wou tegelijk een maand geen alcohol drinken, dus hebben we beslist om allebei de twee te laten, kwestie van elkaar dubbel te motiveren en te ondersteunen mocht de nood toch te hoog worden.

(De behoeftedrang is minder problematisch dan het nu lijkt.)

Of toch wat de alcohol betreft, want qua chocolade, koekjes en taartjes kan ik héél wat verzetten. Te veel dan goed is eigenlijk. (Kleine aanvulling: met pralines, ijsjes en m&m’s van ’t zelfde.)

Mijn grootste probleem?

Ik kan niet stoppen bij eentje (ik heb het nog altijd over de snoep, met het geen alcohol-deel heb ik geen probleem, waardoor ik mij nu keihard afvraag waarom ik het eigenlijk drink, maar dat is nog een andere zaak :D).

Anyway. Het pakske moet op, zo simpel is het.

Uiteraard heb ik al verschillende pogingen ondernomen om mijn porties tot kleine potjes te beperken (toptip uit de Flair), maar als je elke vijf minuten opnieuw richting de kast huppelt (zo sportief ben ik nog wel), levert dat niet veel op.

Hetzelfde tijdens mijn job trouwens waar de taartjes, koekjes en pralinekes quasi dagelijks mijn zoete oogskes uitsteken en er naast de tientallen gewone traktaties voor verjaardagen nog eens minstens zoveel yummigheid komt van quasi evenveel fictieve personages die óók verjaren, worden gedoopt en vooral héél graag constant eten. Ik zweer het u, FOOD ATTACK ELKE DAG.

En dus wou ik eens checken wat het zou geven als ik mij hier een maand van tussenhield. Vandaag ben ik dag op dag drie weken bezig en deze dingskes heb ik so far al ontdekt (misschien ben je er helemaal niks mee, misschien steunt het je om een gelijkaardige challenge aan te gaan, je ziet maar!):

De eerste dagen zijn raar, maar daarna wordt het véél makkelijker

In het begin lijkt het alsof je aan niks anders meer kan denken. Het niet snoepen domineert je hele kopke. Bij alles wat je doet, ziet of hoort, denk je aan hoe hoeveel goesting je hebt in iets lekker. Maar dat vermindert redelijk snel. Na een week had ik er opvallend minder moeite mee en dat is vooral te danken aan het typische kantelmoment. ↓

Hoe lekkerder de verboden vrucht, hoe beter je erna kan weerstaan aan de rest

Het belangrijkste kantelpunt is wanneer je voor de eerste keer iets waanzinnigs lekker moet weigeren. In mijn geval waren dit zelfgemaakte melocakes (mijn absolute lievelings van alles ter wereld). In mijn normale doen zou ik er zonder nadenken minstens 25 binnenspelen, maar dat mocht dus niet. En geloof mij, dat pikte serieus. Maar ik heb karakter getoond 💪 en ben keitrouw gebleven aan onze challenge.

Eens je voorbij dat punt raakt, denk je bij de minder lekkere dingen die volgen automatisch terug aan het moment waarop je die verrukkelijke melocake hebt kunnen weerstaan. No way dat je dan gaat plooien met iets slechter! Et voila, je bent vertrokken.

Ik ben automatisch gezonder beginnen eten

Ik zou niet zeggen dat ik in hoeveelheid minder eet dan ervoor, maar wel een pak gezonder. Ik eet sowieso redelijk veel fruit en dat aantal is nog lichtjes toegenomen. Doordat ik minder snoep tussendoor heb ik ook véél meer zin in normaal eten, en dat is bij ons thuis meestal redelijk voedzaam dus mijn lijveke is ferm content.

En nu ik het toch over fruit heb… yesss, daarin zitten ook suikers natuurlijk. Maar onze focus ligt niet op suikers bannen. Ik wou vooral testen of ik mijn slechte snoepgewoonte kon afleren en/of compenseren met gezondere alternatieven.

Snoepen is vooral een gewoonte

Oké, het is lekker en we mogen onszelf zéker belonen, maar het hoeft echt niet zo buitensporig te zijn als tijdens mijn vreetmomentjes. Dankzij de snoeploze weken heb ik beseft dat ik in de grote meerderheid van de gevallen voor ongezonde shizzle kies wanneer ik eigenlijk perfect iets anders kan eten of gewoon niks. Ik pak het te vaak omdat het er toch ligt of omdat het wordt aangeboden. En dat is gewoon niet nodig, hoe lekker ook.

Gematigdheid blijft de key, en ik weet dat mijn buik (of toch de buikpijnen die ik soms heb) er net zo over denken. 👌

Wat ik na deze maand wil bereiken?

Dat ik vooral bewuster leer omgaan met de hoeveelheid snoep die ik binnenspeel. Niks pakken om te pakken, maar wel dubbel genieten van de keren dat ik er bewust voor kies om te zondigen.

Ik ben sowieso al superblij met hoe de voorbije weken zijn gelopen, en toch wel fier dat ik het volhoud, want het contrast met de weken ervoor is enorm. 🙈🙈

Maar no worries, ik weet nu al dat ik tiendubbel ga genieten van mijn dik verdiende dame blanche op zondag 10 februari. En da’s oké. 🙂

Ben jij ook zo’n snoepkous of weet jij wél wat gematigdheid betekent? 🙂 Zou je ook zo’n snoeploze maand overwegen of toch maar niet? Laat zeker weten in de reacties hieronder.

Dikke zweetknuffels en veel xoxo’tjes,

Inge X.

12 gedachtes over “Waarom 30 dagen zonder snoepen een topidee is

  1. Sandra zegt:

    Eerlijk gezegd gaat mijn goesting in ijs wel over na dat gifje hierboven… 😛
    Enfin… snoep çavakes, maar chips en toestanden vallen daar ook onder zeker? Daar heb ik het wat lastiger mee dan met zoetigheid! In ieder geval: goed bezig!

    Liked by 1 persoon

    • ennognekilometer zegt:

      Haha 😀 Sorry Sandra, ik snap het volledig. 😀 Helaas werkt dit bij mij niet zo, anders nam ik dat gifje gewoon overal mee naartoe! En ja, chips en gelijkaardige toestanden vallen er ook onder, maar daar heb ik dan weer minder moeite mee. Dankjewel voor de support, we doen nog even verder! 😎😎

      Like

  2. Hilde zegt:

    Vandaag al teveel gesnoept:
    – pralinekes bij ‘t ontbijt (dinsdag gekregen van loopmaatje om me op te beuren)
    – eclairke op ‘t werk (traktatie van collega die vandaag jarig was)
    – 2 wafels vanavond (dessert, of course! )
    Morgen begin ik eraan. 1 februari: nieuwe maand, nieuw voornemen.
    Super bedankt voor je inspiratie!
    Yes, I can! (Zeg ik met een klein bang hartje)

    Liked by 1 persoon

    • ennognekilometer zegt:

      Haha, da’s inderdaad een mooi lijstje! 😀 Maar hélemaal normaal de dag voor je met de challenge begint. Superveel succes ermee in elk geval. En stel nu dat je toch eens zou zondigen, gewoon met volle moed herbeginnen! YES YOU CAN! XXX

      Like

  3. Jenn zegt:

    Heel herkenbaar, al vind ik dat ik best een bewuste snoeper ben. Wat mij heel erg geholpen heeft is dingen een cijfer geven. Vind ik het echt lekker of neem ik het uit gewoonte? Bij minder dan een 8 als waardering nam ik het niet.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s